תקשורת עם הילדים בזמן גירושין

אחת המטרות הכי חשובות בתהליך הגישור לגירושין היא יצירת תקשורת הורית מיטיבה בין ההורים. זהו קשר שנבנה מחדש בחדר הגישור והוא עוזר מאוד להמשך החיים של השניים, בשני בתים נפרדים.

הפעם אני רוצה לדבר על תקשורת אחרת, חשובה לא פחות – התקשורת עם הילדים במהלך הגירושין.

Photo by Alberto Casetta on Unsplash

בזמן שאתם ההורים מנהלים תהליך מתמשך, הילדים לא מודעים אליו כלל. לכאורה השגרה שלהם ממשיכה כרגיל, אבל הם מרגישים הכול. הם מרגישים שמשהו השתנה באוויר. הם הרגישו כבר שנים את המתח ביניכם ואווירה לא נעימה בבית. ואז ביום אחד הם מגלים את מה שאתם ההורים יודעים כבר מזמן – שהבית שהם הכירו הולך להשתנות.

התקשורת עם הילדים חשובה מאוד לא רק לרווחתם אלא גם להצלחת התהליך כולו.

התייעצו עם איש מקצוע

לא בטוחים איך לספר לילדים? מצאו איש מקצוע שידריך ויכווין אתכם ואולי אפילו יישב איתכם בשיחה שבה תספרו לילדים על הגירושין. ענו על השאלות שעולות ודאגו שהשיחה תהיה ברמה המתאימה לגיל הילדים. במהלך השנים הכרתי מספר מדריכות הורים מצוינות עם התמחות בפרידה וגירושין ואני תמיד ממליצה להורים להיפגש עם מדריכת הורים על מנת שתסייע למגושרים בהדרכה נכונה.

ייצרו תוכנית פעולה

אחד הפחדים הכי גדולים של בני האדם הוא חוסר ודאות. יותר קל לנו להתמודד כשאנחנו יודעים מול מה אנחנו עומדים. אצל ילדים זה בולט אפילו יותר כי הם לא מודעים לעולם המבוגרים ויש לא מעט דברים שמתחוללים מאחורי גבם, שכאמור הם מרגישים.

ככלל ההמלצה של מדריכי ההורים היא לספר לקטנים ממש לפני הפרידה הפיזית. נסו להיות שקופים עד כמה שניתן מול הילדים. תלוי כמובן בגיל וברמת הבשלות שלהם.

ברגע שסיפרתם להם על הגירושין, הכינו תוכנית פעולה כתובה עם טבלת זמני שהות של כל אחד מכם עם הילדים כדי לתלות על המקרר בכל בית, עדכנו אותם מתי עוברים דירה או אחד ההורים יוצא מהבית, מתי קונים ריהוט חדש לחדר. תנו להם לבחור למשל את הרהיטים החדשים לחדר ולבית החדש בכלל כדי לקרקע אותם ולהחזיר להם תחושת שליטה לחיים.

סיפור על זוג מרמת גן

עניין התקשורת עם הילדים מזכיר לי זוג שפגשתי לפני כעשור בחדר הגישור ברמת גן. הילדים שלהם היו אז בבית ספר יסודי ובגן והם חששו מאוד לספר להם על הגירושין. למעשה זו הייתה הסיבה שהגירושין נדחו ונדחו עד שאזרו אומץ לספר לילדים. הנושא עלה המון בחדר הגישור, עד ששניהם הבינו שהילדים כבר מזמן מרגישים שמשהו לא בסדר ושהמצב הנוכחי לא עוזר לאף אחד. הם סיפרו להם על הגירושין בעזרת מטפלת רגשית, המשיכו איתה גם לטיפול רגשי לילדים ולאורך תקופה ארוכה לאחר הגירושין הקפידו לשוחח איתם ביחד ובנפרד.

בזכות התקשורת הבריאה הזו הילדים הסתגלו למצב החדש ולא מזמן קיבלתי עדכון מהם שהילדה הגדולה התגייסה ושניהם יחד הגיעו איתה ללשכת הגיוס וליוו אותה ביום המרגש.

כמו שאני תמיד אומרת, יש חיים אחרי הגירושין והם יכולים להיות טובים ואפילו מצוינים. כן, גם לילדים. שימו לב אליהם, תהיו ערניים ואל תהססו לפנות לאיש מקצוע מתאים.

מוזמנים לצור קשר,
עו"ד ומגשרת סיגל גאיה כסיף
054-4203430

רוצים להתייעץ? אני פה בשבילכם!

צרו קשר בטלפון 054-4203430

או בטופס הצור קשר המצורף:

 

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.