קושיות בחדר הגישור

בחדר הגישור עולות הרבה שאלות ותהיות, זה המקום לפרוק ולבדוק, להטיח ולנסות לקבל תשובות. כל אחת מהקושיות צופנת בחובה שאלה קיומית, שאלה רגשית ובעיקר שאלה המשחררת את הצדדים בדרך לגיבוש הסכם.

לא סתם קרויה השאלה קושיה, זאת מאחר ויש בה מן הקושי, הן לשואל והן לעונה. השאלות מציפות הרבה כאבים, אמוציות, בעיות ונושאים לא פתורים שיש לתת עליהם את הדעת ללא יכולת להתחמק מן התשובה.

שאלות בחדר הגישור

בתהליך הגישור צפות הרבה סוגיות וצצות הרבה שאלות בנוגע לעתיד , שאלות משפטיות,  שאלות טכניות ושאלות רגשיות רבות. בניהן ארבע הקושיות העיקריות הנוגעות בעיקר לעניינים של בינו ובינה, ילדים, חלוקת הרכוש והעתיד.

קושיה ראשונה – שאלות הנוגעות ב”למה?”

שאלות כמו: למה עשית לי את זה, למה פרקת משפחה, מה לא היה לך טוב, למה האמנתי לך, למה בגדת בי וכו’ שאלות אמוציונאליות המוציאות משני הצדדים רגשות עזים. זהו השלב בו הכל מוצף ושני הצדדים נעים על הסקאלה בין אהבה ושנאה, סלידה וחמלה, סקאלת רגשות מטלטלת אשר מובילה אותם בסופו של דבר לאיזושהי השלמה המאפשרת את המשך התהליך.

קושיה שנייה –  מה יהיה עם הילדים?

השאלות הנוגעות לילדים, להווה ולעתידם מעוררות בקרב שני הצדדים פרץ עז של רגשות. הרצון לגונן עליהם, הרצון שהם לא יפגעו מן ההחלטה, מהדרך ובעיקר מהתוצאה. עולות שאלות של איך לספר, איזו חזית להציג להם, עד כמה לשתף בתהליך, עם מי הם יגורו, מהם זמני השהותועוד. זהו השלב שבני הזוג מבינים שקיימים שני מסלולים: המסלול הזוגי המתפרק והמסלול ההורי המתפקד ואת החשיבות הרבה של ההפרדה ושמירה על הסטריליות בין המסלולים. ההורים מבינים כמה חשוב לנהוג ברגישות רבה ולהימנע מלהפוך את הילדים והעיסוק בהם לכלי משחק וניגוח ביניהם. לעיתים בשלב הזה בני הזוג בוחרים  לפגוש מדריכת הורים לפגישה ממוקדת שתנחה אותם איך ומתי לספר לילדים בהתאם לגילאים המשתנים שלהם. בני הזוג מבינים ומפנימים את החשיבות הרבה של שיתוף הפעולה ביניהם אל מול הילדים ומבינים ש”איחוד כוחות” ינסוך בילדים ביטחון, “ינרמל” את המצב ויתרום להבנה שאין זה סוף העולם ושעל אף הגירושין ההורים מנהלים ביניהם תקשורת הורית תקינה.

קושיה שלישית – שאלות של הון, ממון וחלוקת הרכוש

אחד הנושאים השנויים במחלוקת הוא הנושא הכספי. סביב העיסוק באיזון המשאבים, ובחלוקת הרכוש, מתפרצים רגשות לא פשוטים והנושא הכלכלי הופך להיות כלי לחץ משמעותי בדרך להסכם.

ההתפרצות יכולה לנוע לדוגמא סביב השאלה של מכירת הבית וחלוקת התמורה, ישנם מגושרים שמתנגדים נחרצות שהתמורה של מכירת הבית תחולק שווה בשווה ביניהם ומסבירים שאת הרוב המוחלט של ההון עבור רכישת הבית הם העמידו מתוך כספי ירושה שקיבלו, או לדוגמא לאחר בגידה רבת שנים של אחד הצדדים מתנגד הצד הנבגד לכך שהזכויות הפנסיוניות שלו יחולקו שווה בשווה עם בן הזוג שבגד בו לאורך שנים ועוד כהנה וכהנה קושיות מורכבות שעולות ומונחות בעדינות על שולחן הגישור בשקיפות מלאה.

קושייה רביעית – מה יהיה איתי עכשיו?

ההתמודדות עם השלכות ההחלטה והתהליך אינן פשוטות. השאלות לא מפסיקות לאורך תהליך גישור גירושין כולו וגם לאחר מכן. שאלות של איך גרמתי לזה, מה הייתי יכול או יכולה לעשות אחרת וכד’ אך גם שאלות בנוגע לעתיד, עולות שאלות בנוגע לעתיד ההסכם, האם ניתן יהיה להכניס בו שינויים, לעדכן במידת הצורך ומה יקרה אם ישתנו הנסיבות ותצוצנה סוגיות חדשות שלא ניתן היה לצפות אותן מראש.

המגשר מעולם הטיפול שלצידי ואני מעודדים ומברכים על העלאת קושיות והתמודדות כנה של המגושרים מולן בחדר הגישור. שאלות כגון איך אשרוד, מה אעשה עכשיו, מי ירצה אותי, איך אתקיים, מה אעשה בלי הילדים בשבת, איך אשחרר את הילדים לחג, האם יהיה לי מספיק כסף לכלכל את הילדים, איפה אגור….

קושיות בחדר הגישור

בחדר הגישור אנחנו משרבטים מספרים, בוחנים הוצאות אל מול ההכנסות העתידיות, באם עולה הצורך נציע לבני הזוג לקיים פגישה ממוקדת עם יועץ כלכלי שיעזור להם לעשות סדר בכלכלת הבית ובהפרדת המשקים דבר שתורם לירידה חדה במפלס החרדה. ביחד עם הצדדים נדמיין איך זה ירגיש לבלות שבת שלמה בלי הילדים (סביב נושא כאוב זה של השבת/החג הראשון תמיד קיים כאב גדול ודמעות) ונגלה היכן מצויות החוזקות של כל אחד מהצדדים בדמות משפחה קרובה וחמה להתרפק עליה או חבר/ה טוב שיתמוך.

לסיכום,

הזוגות שחווים גישור מבינים היטב מה נשתנה, הם נכנסים לתהליך עם הרבה מאוד שאלות וקושיות, ויוצאים ממנו לאחר שעל רובן קיבלו מענה, ערכו סיעור מוחות והגיעו לתובנות, הם יוצאים מעט יותר מסודרים וערוכים אל העולם החדש שמחכה להם מעבר לפינה.

סיגל כסיף – מגשרת גירושין

תמונה – .freepik

לקריאה נוספת: האם הסכם ממון הוא תחליף לצוואה?

השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר כדי לכתוב תגובה.