האם הסכם ממון הוא תחליף לצוואה כמו שרבים נוטים לחשוב?

אנחנו ההפך מסרט הוליוודי, הגרסה הראשונה כשלה אבל סרט ההמשך שובר קופות” היא חיבקה אותו ואמרה שזה מה ששבה את ליבה, חוש ההומור שלו וגם זה שהוא מזכיר קצת את ג’ורג’ קלוני עזר. התקשורת הקלילה, הפרגונים ההדדיים והרוגע בחדר לא יכולים להטעות, יש כאן אהבה גדולה, כבוד וחברות. היא בת 58 והוא בן 56 לשניהם זה פרק ב’.

לפני שנתיים אחרי כמה חודשי היכרות אינטנסיביים במיוחד, הם חתמו על הסכם ממון. בבעלות כל אחד מהם דירה משלו, ולכל אחד מהם ילדים בוגרים. הסכם הממון היה רעיון הדדי שהתקבל בטבעיות.

לפני שבוע בערך התקשרה אלי האישה לאחר שאחותה שמעה אותי באיזה מפגש מדגישה את חשיבות הצוואה בפרק ב’, צוואה בנוסף להסכם הממון. בני הזוג הגיעו אלי לפגישה על מנת לקבל הסבר על ההבדלים והחשיבות. הם הגיעו מחויכים, קשובים ופתוחים.

מהו הסכם ממון?

הסכם הממון, בא לתת מענה למקרה שבו גם הפרק הזה יגיע לסיומו, חלוקת הרכוש תהיה כפי שיחליטו הצדדים לנכון לרוב בני זוג מבקשים לשמור כל אחד על הרכוש עמו הגיע לזוגיות או כל ווריאציה אחרת המתאימה לבני הזוג . המטרה היא לייצר הסכם השומר על שני הצדדים ומעניק לכל אחד מבני הזוג את הביטחון שכל מה שהוא מביא עמו לזוגיות החדשה יישאר אצלו אם היא לא תצלח.

טעויות נפוצות בהסכם ממון וצוואה

רבים טועים לחשוב כי הסכם הממון פוטר את הצורך בצוואה. אלא שהטעות הגדולה היא בכך, שהסכם הממון מחלק את הרכוש כפי שהוחלט במקרה של פרידה, אך במקרה של חלילה מוות, הסכם הממון אינו תקף ואם אין צוואה, חוק הירושה, חוק יחסי ממון או הלכת השיתוף עשויים להעניק לבן הזוג הנותר בחיים את מחצית הרכוש של בן הזוג שנפטר תוך פגיעה בילדי בן או בת הזוג המנוחים ומבלי שזו הייתה בכלל כוונת הצדדים מלכתחילה.

טעות נפוצה נוספת היא התפיסה שכשבני זוג אינם נשואים אין צורך גם בצוואה, אך חוק הירושה קובע כי ידועים בציבור וכל זוג החי יחד ומקיים משק בית משותף, יורש אחד את השני ממש כאילו היו נשואים, אלא אם הושארה צוואה.

יתרונות בצוואה

לכן, חשוב מאוד לערוך צוואה בנוסף להסכם הממון. הצוואה תגן על הרכוש ועל הילדים מהנישואים הראשונים ויתרה מכך גם על הילדים המשותפים במידה ויש גם בזוגיות הנוכחית. הצוואה עושה סדר ומונעת מחלוקות, כעסים ופגיעה במערכות היחסים העדינות במלא.

בנוסף, לכתיבת הצוואה יש השפעה מרגיעה על המשפחה הקרובה והסביבה של בני הזוג. לעיתים בני המשפחה והילדים אינם מקבלים את בן או בת הזוג, או חוששים שהם חפצים רק ברכוש של אביהם או אימם, או שבן הזוג מנסה להרחיק ולגרום לנתק וכד’, ולעריכת הצוואה יש תפקיד מכריע בהפחתת הלחצים ובנסיכת בטחון כולל ורב מערכתי.

לסיכום,

המציאות, בדיוק כמו הזוג הנפלא שישב אצלי, מראה שיצירת שני המסמכים האלה במקביל,  יוצרת אווירת רוגע ומקנה בטחון בקרב בני הזוג ובני משפחותיהם. יפה לראות כי במקרים רבים מחליטים הצדדים לכלול סעיף שבו אם הזוג חי חיים מאושרים בעת פטירת אחד הצדדים, אזי הנותר בחיים יקבל סכום שיקבע מראש או שהנותר בחיים יישאר בדירה עד יום מותו גם אם הבעלות בה תעבור ליורשיו,  או כל הסדר אחר אשר ייקבע ויעוגן בצוואה.

סיגל כסיף – מגשרת גירושין

לקריאה נוספת: נדל”ן בגירושין

השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר כדי לכתוב תגובה.