הפנים מאחורי המגילה

בחדר הגישור שלי יושבים זוגות, נשים, גברים וסיפורים אין ספור. יש עלילות דרמתיות קורעות לב, יש סיפורי אהבה שהתנפצו לרסיסים, יש סיפורי מתח ובגידה ועוד. לכל זוג העלילה שלהם והם יחד כותבים את הסוף.

פנים שונות בחדר הגישור

לעיתים אני יכולה לזהות דמויות ממקורות אחרים, כמו דמויות ממגילת אסתר. הטקסט הקדום הזה, שהוא אחד הטקסטים המרתקים במסורת היהודית, המכיל אלמנטים מהחיים, כולל תככים, מזימות, מערכות יחסים מורכבות, אלימות, בגידה, תשוקה, עוצמה נשית, מניפולציה רגשית ועוד.

נשות המגילה

כבר כתבתי על “נשות המגילה”, אלה היושבות בחדר הגישור ומציגות פנים שונות, ושתי האסרטיבית, אסתר המופנמת והנגררת, הדסה הנחושה. לא פעם אני רואה שינויים והחלפת דמויות תוך כדי התהליך, כמו למשל אותה אישה אסרטיבית בטוחה בעצמה, בועטת במוסכמות וכמו ושתי אינה “עומדת דום”, איך היא אט אט , מרככת את עמדותיה ככל שהיא מרגישה שקולה נשמע בחדר הגישור ושהאינטרסים והצרכים שלה מונחים בשקיפות מלאה על השולחן. . או “אסתר” שבתחילת תהליך יושבת מסוגרת, נבוכה ואבודה ולאט לאט, בסיוע ובעידוד שלי ושל המגשר שלצידי מעולם הטיפול, מוצאת בתוכה את האומץ להשמיע את קולה תוך שהיא מקלפת את שכבות ההגנה  ומשמיעה את רצונותיה, צרכיה, פחדיה ודרישותיה בהסכם.

אמנם המגילה נושאת שם של אישה, אך לגברים, כמו בגישור, משקל משמעותי להתפתחות העלילה ולתוצאותיה. על ספת הגישור פגשתי כבר כמעט את כל הדמויות והטיפוסים הגבריים.

הטיפוסים הגבריים

בעלים שמרגישים כמו מלכים, בעלים שולטים ונשלטים, זכרי אלפא ובעלים שמחוברים לצד הרגשי, הכל מהכל. יש את הבעל אחשורוש,  שהכל סובב סביבו, שבמהלך הנישואין דרש מהאישה ציות מלא, עמידה בסטנדרטים וריצוי, עד לכדי כך שהיא רוצה לברוח ויהי מה.

יש את הבעל ש”התחתן נכון” כמו אחשוורוש שחז”ל גורסים שהיה הסייס של אביה של ושתי, היא מבית מלוכה והוא אדם פשוט שעלה לגדולה ויחד עם הכסף, והמעמד מבקש כעת להתגרש בצורה קלה ומהירה, ולצאת אל החופשי עם רכוש באמתחתו.

יש את הבעל המנותק מהמציאות הזוגית, הכל נראה בעיניו שליו ורגוע, עשרים שנים על מי מנוחות בהן היחסים הזוגיים נתפסים בעיניו כמובנים מאליהם. אך כאשר לאישה נמאס והיא רוצה לעזוב , כאשר המציאות כפי שהכיר משתנה ומתערערת,  הוא עשוי להישבר ולפתח רגשנות יתר או כמו מלך כוש, דווקא להיסגר ולהרחיק את הגורם שפגע בו בצורה טוטאלית. ההתנתקות והיאטמות עשויה להקשיח את ליבו ולהקשות עליו להתגמש ולהתרכך בעיקר בנושאים שבאמת כואב לו, בנושאי הילדים והרכוש. .

לעיתים יוצא לי לפגוש את דמותו של המן, הגבר המעט נרקיסיסט, חסר ביטחון בגבריות שלו אשר זקוק כל הזמן לחיזוקים והאדרה, (שישתחוו לו שיעריכו את דבריו וילטפו לו את האגו)  מה שעשוי להקשות על המערכת הזוגית לאורך זמן. בחדר גישור גירושין הוא נדרש להתעמת עם הביקורת של האישה דבר שמקשה עליו עוד יותר את ההתמודדות.

גם את מרדכי יצא לי כבר לפגוש לא מעט, הגבר האידיאליסט, אכפתי ובעל העקרונות, שגם אם הוא גורר את בת הזוג למהלך של גירושים, הוא לוקח אחריות, מוותר כשזה מרגיש לו נכון ולעיתים מעניק לה מעבר למה שמחויב או מצופה ממנו. הוא מאמין שאפשר לפרק את המשפחה בדרך מכבדת ולייצר מערכת יחסים חדשה עם הגרושה, מבלי לרמוס את הכבוד שלה ועם הרבה רצון טוב לשמור טוב טוב על ילדיהם..

המגילה בחדר הגישור

דמויות המגילה מציגות את המורכבות הקיימת בכל אחד ואחת, האינטראקציות השונות, הסודות, התככים שקיימים בין אנשים וזוגות נשואים. המגשר מעולם הטיפול שלצידי ואני מסייעים לבני הזוג לקלף את המגננות הרבות העוטפות אותם במסעם ומסייעים להם להביט פנימה אל תוך ליבם ולחשוף את הצרכים האמיתיים והעמוקים ביותר שלהם. מסייעים להם להיכנס לנעליים של בן הזוג השני תוך כדי אימון שריר החמלה, דבר שמוביל לגמישות מחשבתית ולהתרככות, בחדר הגישור אנחנו משקפים להם את אשר ניבט מתוכם ומסייעים להם להבין טוב יותר את עצמם ואת בן הזוג.

בחדר הגישור מתגלה הכל, כפי שהמגילה חושפת את כל הסודות והסתרים, כך גם הגישור מקלף את השכבות במטרה לייצר מציאות שמיטיבה עם שני הצדדים וברבות הימים תהיה נטולת מסכות ומלאה בשמחה, כבוד ויקר בשני בתים נפרדים ובריאים.

תמונה – freepik

סיגל כסיף – מגשרת גירושין

לקריאה נוספת: חשיבותה ועוצמתה של פגישת הגישור הראשונה

השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר כדי לכתוב תגובה.