גירושין – חוויה קשה אך מעצבת

הם נכנסים לחדר גישור גירושין. היא יפהפייה, עולה חדשה מחבר העמים. הוא ישראלי “צבר”. “אני רוצה להתגרש” אומר הבעל, זהו, זה לא הולך, אנחנו משתי תרבויות שונות, שתי דתות שונות, אנחנו לא מצליחים לגשר על הפערים שבינינו, מיצינו”. האישה בוכה ונראית מותשת ואבודה, בעברית עילגת היא מתחננת אליו שלא יתגרשו, שייתן עוד צ’אנס לנישואין. “יש לנו ילדה קטנה, איך אסתדר לבד אחרי שנתגרש? מאיפה יהיה לי כסף? איך אדע לשכור דירה לבדי? איך אגדל את בתנו? אפילו עברית אני מדברת בקושי…” הבכי שלה קורע לב, האווירה בחדר קודרת.
סיומם של נישואין הוא אירוע מטלטל המותיר את החווה אותו כועס, מבולבל, אבוד, חסר אונים ומבועת מהעתיד. הכול עומד להשתנות:

מה עושים כשהמוכר משתנה?

המשפחה מתפרקת, הבית המסמל את המרקם המשפחתי בדרך כלל נמכר, אפילו הזהות העצמית של כל אחד מבני הזוג מטשטשת, החברים “תופסים צד”- הכול נראה אבוד. נדיר לפגוש זוג ששניהם מגיעים אלי לחדר הגישור “בשלים” להתגרש. בדרך כלל, כמו במקרה שלפנינו, לצד אחד “בוער בעצמותיו” להתגרש ומהר ומנגד הצד השני נמצא הרחק הרחק מאחור…

שלבי הרגשות בדרך להשלמה

גירושין הם ממש כמו אבל על אדם קרוב שמת וישנם בד”כ 5 שלבים (שעלולים לארוך גם עד שנה) שעל בני הזוג לעבור בדרך להתאוששות ולשיקום:

1. שלב ההלם וההכחשה – זהו שלב המאופיין בהרבה בכי, התכנסות הרגשה של אשמה ובושה ומאופיין בכך שבן הזוג שנמצא בשלב הזה מפנטז שהכול יהיה בסדר ושזוהי רק אפיזודה חולפת.

2. שלב הכעס – הכעס בשל הכאב שנגרם ע”י יוזם הגירושין, אכזבה קשה ולעיתים רצון עז לנקמה על כל החלומות המשותפים שנגוזו ועל מע’ היחסים שנכשלה.

3. שלב המיקוח – “אעשה הכול רק בבקשה תישאר איתי…” או “מבטיח להשתנות” העיקר למשוך עוד קצת זמן ואולי הוא יתרצה ויחזור אליי.

4. שלב הדיכאון – תחושה חזקה של אובדן ויגון. זהו השלב שהטישו נגמר.

5. שלב הקבלה וההשלמה – זוהי נקודת התפנית בתהליך האבל. קיימת השלמה שהנישואין הסתיימו ושיש להמשיך הלאה.
בחדר גישור גירושין, אנו מספרות לבני הזוג על חמשת השלבים ומעודדות אותם להבין שקשת הרגשות הקשים שהם חווים הם בהחלט נורמליים ומהווים חוליות הכרחיות בשרשרת האבל.
אכן גירושין היא אחת החוויות המטלטלות ביותר בחיים אך מנגד גם אחת החוויות הבונות, מחזקות ומעצבות שאדם יכול לעבור.

סיגל כסיף – מגשרת גירושין

לקריאה נוספת: סערות בנפש

השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר כדי לכתוב תגובה.